Kun je coach en adviseur tegelijk zijn?

Voor een buitenstaander lijkt de wereld van coaching en advies ver uiteen te liggen. Voor mij zijn ze naadloos verbonden.
Een organisatie is leeg totdat mensen zich verbinden aan én met de organisatie. Ze verbinden zich omdat ze willen meewerken aan datgene waar de organisatie voor staat. Op dat moment ontstaat bezieling en leven, gaat de energie stromen en gebeuren er prachtige dingen. Organisaties zijn niks zonder mensen. En tegelijk kunnen diezelfde mensen er een enorm potje van maken…

Een overeenkomst tussen mens (het totale lichaam) en organisatie is dat beiden een systeem zijn. Een systeem waarin de delen met elkaar samenwerken om een bestaansrecht te realiseren. De delen in een mens zijn bijvoorbeeld de organen en alle cellen. De delen in een organisatie zijn bijvoorbeeld afdelingen, mensen, producten en diensten. 

Zodra de delen met elkaar samenwerken, ontstaan samenwerkingsvragen. Bijvoorbeeld over de ordening van de delen of de balans tussen geven en nemen. Zodra een systeem uit evenwicht (balans) is ontstaan symptomen. In de volksmond noemen we deze symptomen van onbalans ‘problemen’.

Voorbeelden symptomen van onbelans bij mensen

  • hoofdpijn
  • angststoornissen
  • burn-out
  • rugpijn
  • hart- en vaatziekten
  • slecht slapen
  • nek- en rugklachten

Voorbeelden symptomen van onbalans in organisaties

  • kampvorming
  • besluiteloosheid
  • werkdruk
  • ziekteverzuim
  • personeelsverloop
  • pesten
  • bemoeizucht

Omdat we niet van problemen houden is onze reflex de problemen (symptomen dus!) zo snel mogelijk de kop indrukken. Symptoombestrijders die mensen inzetten zijn anti-depressiva, ritalin, bloedverdunners en pijnstillers. Symptoombestrijderz die organisaties gebruiken zijn heisessies, teamontwikkeling, communicatie trainingen en procesoptimalisaties.

Stuk voor stuk prima oplossingen, maar alleen wanneer ze landen op vruchtbare grond.

Oplossingen die op een zieke bodem worden gezaaid zullen nooit tot bloei komen

Praktijkvoorbeeld bij mensen

Als iemand hoofdpijn heeft, kunnen we de persoon helpen met medicijnen (pijnstillers). Zo kan je met voldoende pijnstilling toch doorgaan. Maar de boodschap achter de hoofdpijn is interessant. Als je de boodschap te pakken hebt, verdwijnt vaak zomaar ineens de klacht als sneeuw voor de zon. Lees deze waargebeurde casus maar eens. Dit is een voorbeeld uit mijn praktijk waarin ik werk met de PSYCH-K® methode.

Praktijkvoorbeeld bij organisaties

Als de directeur bang is dat hij te weinig klanten heeft – eigenlijk is hij bang dat hij geld tekort gaat hebben en ten onder gaat – zal hij/zij elke klant aannemen die voorbij komt. Ook al loopt de organisatie al over van het werk. Procesoptimalisatie kan een prima oplossing zijn, maar ook bij geweldige processen loopt een organisatie vast als er teveel klanten doorheen moeten. De les die achter de werkdruk verscholen zit moet geleerd worden, anders is het dweilen met de kraan open.

Snel de vinger op de zere plek leggen

Het is mijn specialiteit om mensen te helpen ont-dekken welke boodschap te leren is en de oplossing die hierin zit door te voeren. Of het nu een individu is die last heeft van stress en allerlei lichamelijke klachten, of een manager die last heeft van allerlei problemen in zijn team/organisatie.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s