Waarom veranderen bakken met energie kost (en hoe je het ook makkelijk kunt doen)

Je gedrag veranderen is een vermoeiend en lang proces. In deze blog ga ik je uitleggen hoe dat komt. En ik ga je uitleggen hoe je zonder al die inspanning kunt veranderen. Lees verder en ontdek hoe ook jij makkelijk kunt veranderen. 

Waarom kost veranderen zoveel energie?

Stel, je wordt je bewust van een gedragspatroon dat je wilt veranderen. Je had bijvoorbeeld gehoopt dat als […*] klaar was, je dan tijd zou nemen om iets leuks te gaan doen. Of rust te nemen, of […*]

[…*] Vul hier jouw eigen voorbeeld maar in

Maar wat blijkt? Als dat moment dan eindelijk daar is, lukt het je nóg niet om rust te nemen of iets leuks te gaan doen. Nee, er is altijd weer iets anders dat eerst moet voordat jijzelf aan de beurt bent. Jouw beloning wordt keer op keer uitgesteld waardoor je de moed in de schoenen zakt. En je energie.

Geconfronteerd worden met je eigen falen is al vervelend genoeg. Dat doet zeer…! Maar ondanks die vervelende confrontatie met jezelf besluit je toch dat je het gedrag wilt veranderen. Op het moment dat je besluit te veranderen, trekt het oude gedrag hard aan je; je hoeft maar een moment je aandacht te verslappen en direct schiet je weer terug in het oude gedrag. Vervolgens word jij je hier weer bewust van. Enzovoort, enzovoort. Veel mensen worden op dat moment boos (of angstig) op zichzelf waardoor ze extra stress krijgen van hun eigen onmacht om te kunnen veranderen. En zo is een vicieuze cirkel geboren. 

Er woedt een strijd tussen bewust en onbewust

Wetenschap heeft aangetoond dat we maar 5% van onze tijd bewust zijn van ons denken. Met die 5% bewuste tijd moeten we 100% gedrag gaan veranderen. Je hoeft geen rekenwonder te zijn om te beseffen dat je dat nooit op die manier 100% bewust kunt zijn van oud gedrag. Je mist gewoonweg 95% van de tijd omdat je dan onbewust bent. Het is goed voorstelbaar dat je daarom dus terugschiet in oud gedrag. De strijd tussen je bewuste wens en je onbewuste denken kost veel energie. 

De strijd tussen je bewuste wens en je onbewuste denken kost veel energie.

Sommige studies geven je hoop; je hoeft het ‘maar’ 40 tot 60 dagen vol te houden voordat het nieuwe denken en gedrag ‘opgenomen is in je systeem’. En tot die tijd moet je dus elke dag heel bewust zijn van je denken en gedrag – veel meer dan die 5%. Veranderen op deze wijze is vooral een cognitief proces. Het kost heel veel kracht van je (bewuste) brein en de kans op mislukken is vreselijk groot. Het zijn slechts enkelingen die in staat zijn voortdurend gefocust te zijn op de verandering die ze willen. 

Waarom is het veranderen van je gedrag zo lastig?

Voorbeeld: 

Stel dat je als klein kind heel creatief was. Elke keer dat je vol trots jouw tekening, kleiwerk of iets anders liet zien aan je ouders, konden ze het niet laten je te vertellen dat je hier toch echt niet je boterham mee kunt verdienen. Al op heel jonge leeftijd heb je daarom besloten om vooral je ouders te plezieren en gedrag te laten zien wat zij wel waardeerden. Waardoor je wel complimentjes van hen kreeg. 

Je hebt op dat moment besloten – hoe klein je ook was – om je creativiteit diep weg te stoppen en je aan te passen aan de wensen van je ouders. Want dan werd je wél gezien. En op dat moment heb je voor jezelf ook besloten dat wie je eigenlijk echt bent, niet goed genoeg is. 

Deze overtuiging neem je voor de rest van je leven mee. Je bent vanaf dat moment telkens gefocust op de omgeving en kijkt welk gedrag gewaardeerd wordt en dit gedrag maak jij je eigen. Op deze wijze bouw je een prachtige carrière op, tot je op een dag beseft dat je moe en futloos bent geworden omdat je geen plezier hebt in je werk. Je doet niet waar je diep van binnen echt gelukkig van wordt. 

Je komt erachter dat je de overtuiging wilt veranderen in ‘Ik ben goed genoeg’. Je hangt overal briefjes op, reminders op je mobieltje, enz. om je te helpen 100% van de tijd te herinneren dat je goed genoeg bent. Je probeert je houding aan te passen die past bij de nieuwe overtuiging; elke dag neem jij je voor om zelfverzekerd tegen je manager in te gaan. Als zij ook ziet dat je goed genoeg bent, dan mag je toch ook wel tegen haar ingaan? Maar elke keer dat je tegen je manager in wilt gaan, krijg je enorme buikpijn en besluit je toch om mee te gaan met haar mening. Je baalt van jezelf dat je weer door de knieën bent gegaan. 

Je onderbewuste programmering is voor 95% verantwoordelijk voor je denken en gedrag

Met je bewuste brein heb je cognitief besloten dat je goed genoeg bent, maar…… de onderbewuste programmering die je als kind erin hebt gezet is nog niet veranderd. En laat die nu voor 95% van jouw denken (en gedrag) verantwoordelijk zijn. Er ontstaat dus een conflict tussen jouw bewuste denken en je onderbewuste programmering. Het kost heel veel wilskracht om die programmering te veranderen in het onderbewuste. Het is alsof je jouw computer vertelt dat de letter A voortaan een X is, maar elke keer als je de letter A op je toetsenbord intypt blijft die A op het scherm verschijnen en niet de X. En dat blijft ook zo tot de programmering van je computer veranderd. 

In het eerste deel kwamen we al tot de conclusie dat er een strijd woedt tussen de bewuste wens en je onbewuste denken. En nu komen we tot de conclusie dat het veel wilskracht kost om de programmering te veranderen. Strijd en kracht zijn onderdelen van de overtuiging die ons allemaal is aangeleerd als het gaat om veranderen.  

Hoe verander je moeiteloos zonder strijd en kracht?

Het mag duidelijk zijn dat je zonder het aanpassen van jouw programmering in het onderbewuste niet kunt veranderen. Ik liep hier ook tegenaan bij mijn eigen veranderprocessen. Mijn zoektocht naar een oplossing hiervoor kreeg een prachtige wending toen ik het boek van Bruce Lipton las. In dit boek beschreef Bruce de methode PSYCH-K® waarmee snel overtuigingen moeiteloos en blijvend in het onderbewuste geherprogrammeerd konden worden.

De opleiding om PSYCH-K® Facilitator te worden werd ook in Nederland gegeven en ik besloot mij in te schrijven voor de basisworkshop. Al tijdens deze eerste workshop werd mij duidelijk dat de methode voor heel veel mensen een oplossing gaat betekenen. Inmiddels heb ik alle opleidingen binnen PSYCH-K® voltooid en faciliteer ik dagelijks mensen van hun vervelende en beperkende overtuigingen af te komen met alle plezierige gevolgen die hierbij horen. Ik help ze de overtuiging te vinden die hen gaat helpen om een vrolijk en licht leven te leiden. Om ze vervolgens te faciliteren de nieuwe overtuiging in hun onderbewuste te programmeren. 

Het leuke is dat de overtuiging daarna echt geprogrammeerd is in het onderbewuste en dat het gedrag dat daaruit voortkomt direct ook heel normaal aanvoelt. Veel mensen zijn zich niet bewust van de veranderingen die ze binnen een paar minuten realiseren, maar hun omgeving des te meer. Je wilt niet weten hoeveel bedankjes ik al van verschillende partners heb gehad. 

Mensen met wie ik mag werken als PSYCH-K® Facilitator stappen letterlijk anders mijn praktijk binnen dan ze weer naar buiten lopen. Wil je zelf ook ervaren wat PSYCH-K® is en wat het voor jou kan doen? Bel me dan vrijblijvend op en bespreek met mij wat ik voor jou kan doen. 

Benno Rijpkema
Facilitator van transformatie bij mens & organisatie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s